MultiVlaai Organisatie
Het begon allemaal bij Bakkerij Enpé in het Limburgse dorpje Sevenum. Behalve heerlijk brood en banket werden hier ook de smakelijkste Limburgse vlaaien gebakken. Een typisch regionale traktatie: tot in de jaren tachtig werd vlaai hoofdzakelijk in deze zuidelijke provincie gegeten. Tot in september 1986 de eerste vestiging van MultiVlaai in Amsterdam haar deuren opende. Men kon hier terecht voor fruitvlaaien, slagroomvlaaien, ruitjesvlaaien, kruimeltjesvlaaien en, naar later bleek een grote favoriet, de rijstevlaai met slagroom. Dagelijks vers uit Limburg, want ook toen al werden de vlaaien ’s nachts gebakken in Limburg en vervolgens vervoerd naar Amsterdam. De vlaaien werden in z’n geheel verkocht, maar ook in helften en zelfs in punten. Het concept bleek een gouden greep. De vlaai werd vervolgens ontdekt door de rest van Nederland, want na Amsterdam volgden ook in andere plaatsen winkels van MultiVlaai. De ondernemende Bakkerij Enpé onderkende het succes van MultiVlaai al snel en bracht de winkels onder in een franchise organisatie, waarmee de continuïteit en verdere groei van MultiVlaai werd gegarandeerd. Bakkerij Enpé, die naast vlaaien ook op hoog niveau brood en banket produceerde, groeide al snel uit haar voegen. Veel grote en gerenommeerde vestigingen betrokken het brood van Bakkerij Enpé en de vlaaiproductie steeg even snel als het aantal vestigingen van MultiVlaai. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, ging Bakkerij Enpé enige jaren geleden op in de grote en dynamische bakkersorganisatie Bakkersland. De naam van Bakkerij Enpé werd veranderd in ‘Bakkersland Sevenum’. Naast vlaai werden ook (slagroom)taarten en klein gebak voor het eerst geïntroduceerd.
Na een aantal moeilijke jaren voor MultiVlaai namen ondernemers Kees Hermans en Maarten Steinkamp eind 2012 het bedrijf over van Bakkersland. Hiermee kwam een einde aan de situatie waarbij de leverancier tevens eigenaar is van een franchisebedrijf. In een snel veranderend Retail-landschap een verstandige keuze. De nieuwe eigenaren besloten al snel dat de formule op diverse punten de hoognodige innovatie behoeft zonder de basis van het concept geweld aan te doen. Zo werden afgelopen jaren nieuwe producten (tijdelijk) toegevoegd aan het assortiment, de webshop verbeterd, extra focus gelegd op de eigen bezorgservice van MultiVlaai en de zogeheten zakelijke markt wordt veel actiever bewerkt. Hermans en Steinkamp zijn o.a. ook betrokken bij diverse andere formules in Food, Retail en Horeca zoals Jamin, Crepe Affaire (UK), Damn Good Tosti’s en Ice Kitchen (UK).